Dlaczego kierowanie samochodem na długą trasę jest uciążliwe?
Chociaż najbardziej popularną formą transportu jest w dzisiejszych czasach samochód, również wiele osób korzysta z możliwości przejazdu busem. Dlaczego jest to dobre rozwiązanie? Przede wszystkim, przejazd busami to równie szybki jak transport samochodowy sposób na pokonanie nawet dużych odległości. Transport busem ma jednak i inne zalety. Jedną z nich jest możliwość uniknięcia prowadzenia pojazdu, co docenią w szczególności kierowcy, którzy mają świadomość tego, że wielogodzinna podróż mogłaby być dla nich dodatkowo męcząca. Skorzystanie z usług firm transportowych sprawia bowiem, że możemy się w zupełności zrelaksować podczas podróży. Ma to istotne znaczenie szczególnie w przypadku poza granice naszego kraju czy w miejsca w Polsce, w których nigdy wcześniej nie byliśmy.
Transport drogowy jest jedną z bardziej uregulowanych prawnie sfer
Uwarunkowania prawne
Osobny artykuł: Prawo transportowe.
Transport drogowy jest jedną z bardziej uregulowanych prawnie sfer działalności człowieka. Jest obiektem regulacji szeregu konwencji międzynarodowych, jak również prawodawstwa krajowego.
Konwencje i regulacje międzynarodowe
Konwencja wiedeńska o ruchu drogowym15 ? regulująca zasady poruszania się po drogach
Konwencja CMR16 ? określająca wzór międzynarodowego listu przewozowego
Konwencja ADR17 ? dotycząca transportu materiałów niebezpiecznych
Konwencja TIR18 ? dotycząca tranzytu towarów samochodami ciężarowymi w transporcie międzynarodowym
Konwencja ATP19 ? dotycząca przewozów towarów szybkopsujących się
Konwencja AETR20 ? dotycząca czasu pracy kierowców
Umowa INTERBUS21 ? dotycząca międzynarodowych przewozów pasażerskich
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Transport_drogowy
Autobusy przegubowe - rodzaje
Są różne rodzaje autobusów członowych: jednoczłonowe (bezprzegubowe, nazywane również solowe), dwuczłonowe (jednoprzegubowe) i trójczłonowe (dwuprzegubowe). Mają znacznie większą pojemność od zwykłych autobusów, mogą pomieścić nawet 200 osób. Ich długości wahają się od 16 do 25 metrów podczas gdy pojedyncze mają długość maksymalnie 15 metrów. Budowane są jako trójosiowe (do ok. 18,75 m), czteroosiowe dwuczłonowe (do ok. 21 m) i czteroosiowe trójczłonowe (większe długości). Istnieją również przegubowe autobusy piętrowe. W autobusach dwuczłonowych układ napędowy najczęściej znajduje się w drugim członie i silnik jest umieszczony za tylną osią i właśnie na nią przekazuje moment obrotowy. Spotykane są czasami również autobusy z silnikiem w pierwszym członie z napędzaną środkową osią i taki układ jest również powszechny w autobusach trójczłonowych.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus_przegubowy