Podział koparek
Koparki jednonaczyniowe można podzielić:
ze względu na rozmiary wykonywanych prac
minikoparki (do 0,16 m?)
koparki małe (>0,16 do 0,50 m?)
koparki średnie (>0,50 do 5 m?)
koparki wielkie (>5 m?)
ze względu na napęd osprzętu
mechaniczne (linowe)
hydrauliczne
ze względu na źródło napędu
parowe ? obecnie już historyczne
spalinowe ? wyposażone w silnik spalinowy
spalinowo-elektryczne ? napędzane silnikami elektrycznymi zasilanymi przez zespół prądotwórczy z silnikiem spalinowym umieszczony na koparce
elektryczne ? zasilane silnikami elektrycznymi czerpiącymi energię z sieci energetycznej
ze względu na sposób prowadzenia osprzętu roboczego:
koparki przedsiębierne, określana również jako odsiębierne ? naczynie urabiające porusza się w ruchu roboczym po krzywej płaszczyźnie pionowej w kierunku od podstawy koparki
koparki podsiębierne ? naczynie urabiające porusza się w ruchu roboczym po krzywej płaszczyźnie pionowej w kierunku do podstawy koparki
ze względu na rodzaj osprzętu:
łyżkowe ? narzędziem roboczym jest otwarte naczynie stalowe z krawędzią tnącą, wyposażone ewentualnie w klapę opróżniającą, umieszczone bezpośrednio na końcu ruchomego wysięgnika
zgarniakowe, określane również jako zbierakowe
strugowe ? wyposażone w wysuwny nóż odcinający grunt w formie strugi
chwytakowe ? wyposażone w chwytak
z osprzętem dźwigowym
z osprzętem kafarowym
z osprzętem ładowarkowym, określane jako koparkoładowarki
z osprzętem specjalnym
ze względu na rodzaj podwozia:
samojezdne:
gąsienicowe ? wyposażone w gąsienicowy układ bieżny
kołowe, określane również jako oponowe
ciągnikowe (przy wykorzystaniu podwozia ciągnika rolniczego
samochodowe (zastosowanie podwozia samochodowego)
kroczące
szynowe ? określane również jako kolejowe
pontonowe ? pływające zainstalowane na jednym lub na kilku pontonach
ciągnione, jako osprzęt montowany na innych maszynach (bezpodwoziowe)
ze względu na rodzaj nadwozia
nieobrotowe ? nadwozie nie ma możliwości obrotu względem podwozia
obrotowe ? nadwozie ma możliwość częściowego lub pełnego obrotu
niepełnoobrotowe
pełnoobrotowe ? możliwość obrotu nadwozia o dowolny kąt
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Koparka_jednonaczyniowa
Pneumatyczne hamulce
W samochodach osobowych hamulce działają na takiej zasadzie, że jeśli kierowca nie trzyma nogi na pedale hamulca to samochód może się swobodnie toczyć. Dopiero naciśnięcie hamulca powoduje dociśnięcie szczęk hamulcowych do bębna lub klocków hamulcowych do tarcz. Do przeniesienia siły z nacisku na pedał na sam mechanizm hamulca stosowany jest płyn. Czyli są to hydrauliczne układy hamulcowe.
W ciężkich samochodach ciężarowych np. TIRach hamulce działają w sposób odwrotny. Jeśli w układzie nie ma ciśnienia to szczęki lub klocki hamulcowe są dociśnięte do powierzchni hamowania. Dopiero jeśli sprężarka powietrza zbuduje odpowiednio duże ciśnienie to równoważy ono docisk i szczęki hamulcowe się podnoszą umożliwiając jazdę. W momencie kiedy kierowca wciśnie pedał hamulca to otwierany jest zawór przez który jest upuszczane ciśnienie i szczęki hamulcowe ponownie są dociskane do powierzchni hamowania. Taki system ma dużą zaletę - w przeciwieństwie do hydraulicznego w momencie uszkodzenia przewodów czy rozszczelnienia układu pojazd jest zatrzymywany.
Maszyny budowlane ? postaw na doradztwo
Potrzebujesz zakupić koparkę czy zagęszczarkę? Wybór nie należy do najłatwiejszych. Maszyny budowlane są mocno zróżnicowane i osobom nieobeznanym w temacie, niełatwo jest podjąć decyzję. Pod uwagę trzeba bowiem wziąć wiele istotnych kwestii, zarówno związanych ze specyfikacją techniczną danej maszyny, jak i dotyczących sposobów jej finansowania, jako że tego rodzaju sprzęt zazwyczaj istotnie więcej kosztuje. Dlatego warto wejść we współpracę z firmą, która pod tym względem oferuje kompleksową obsługę, a więc zarówno fachowe doradztwo, jak i serwis - z chwilą, gdy potrzebna jest naprawa maszyn budowlanych, czy też wymiana zużytych części.