Wikipedia o wale korbowym
Wał korbowy (lub wał wykorbiony) ? rodzaj wału, posiadającego czopy przesunięte względem swojej osi. Służy zwykle do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy, będąc elementem mechanizmu korbowego.
Nazwy wał korbowy i wykorbiony stosowane bywają zamiennie, lecz podawanym kryterium podziału jest posiadanie przez wał korb (wał korbowy) lub wykorbień (wał wykorbiony). Zwyczajowo wałem korbowym nazywa się wał będący częścią silnika tłokowego, sprężarki tłokowej i podobnych im urządzeń.
W budowie wału korbowego wyróżnić można czopy główne(1), leżące w osi łożysk wału i o trochę mniejszym przekroju czopy korbowe(2), oddalone od tej osi.
Najczęściej spotykane są stalowe wały kute, rzadziej stosuje się odlewane wały żeliwne (żeliwo sferoidalne lub perlityczne). Wały korbowe odkuwane są ze stali węglowej bądź rzadziej ze stali stopowej. Kształt wału zależy głównie od układu i liczby cylindrów i kolejności zapłonu.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wa%C5%82_korbowy
Jakie awarie aut możemy sami naprawić?
Każdemu z nas może przydarzyć się awaria samochodu, co skutecznie ogranicza naszą swobodę oraz daje nam powód do dodatkowego stresu. Zawsze pragniemy, by nasze auto było sprawne, więc jeśli już coś się zepsuje, powinniśmy szybko rozpocząć naprawę. W zależności od tego, jakiego rodzaju usterka się pojawiła, możemy zrobić to na wiele sposobów. Z niektórymi rzeczami warto oczywiście udać się do mechanika, jednak te drobne problemy, jak chociażby wymiana wadliwych wycieraczek, z łatwością naprawimy samodzielnie. Jeśli nie do końca wiemy jak to zrobić, możemy poszukać w Internecie odpowiedniego poradnika, który nam to wszystko ułatwi.
Co to takiego "przepustnica"?
Przepustnica ? element armatury (rodzaj zaworu motylkowego) służący do regulacji przepływu medium, poprzez obrotowy ruch łopatki (zazwyczaj w kształcie dysku) umieszczonej wewnątrz kanału (oś łopatki jest prostopadła do osi kanału).
Jest elementem gaźnika, a w silnikach z wtryskiem paliwa samodzielnym elementem.
W parowozach regulacja odbywa się zazwyczaj przy zbieralniku pary w kotle. Zdarzają się rozwiązania (np. w Ty246) gdzie przepustnica jest za przegrzewaczem - takie rozwiązanie jest korzystniejsze.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Przepustnica